"The Bardo (7:40), Hello John (4:09), Chamomile (3:41), 37 (7:51) Shady Lane are a four-man alternate rock band from Holland who have, in the past, released five pieces of work, the last being the album Between Two, back in 2009. This year, we have an EP, 37, by the band.
It is very much guitar-based music - keyboards don't feature. We have Remy Tjassing on guitar and vocals, Piet Tjassing on bass, Roland Bosma on drums and Hans Elmers on guitar and backing vocals. I hear all sort of influences in there: Radiohead, Wishbone Ash, Amplifier, Led Zeppelin, Riverside and Neil Young & Crazy Horse. That should give an idea of how this EP sounds.
The Bardo opens with some guitar arpeggios, over which the other guitar plays a riff. Then the song slowly builds up, with the drums increasing in intensity before the song nestles into a groove. About half way through, the song changes mood with solo percussion before a jangly guitar enters along with the vocals. This eventually gives way to some dramatic stuff including guitar riffs, quickly followed by a soaring guitar solo. Very good track.
Hello John reminded me of Radiohead's The Bends album (certainly at the three-minute mark the voice sounded like Thom Yorke). It opens with a catchy guitar arpeggio with a great groove on the drums throughout, and some fine soaring guitar solos and riffs. Another cracking track.
Chamomile, the shortest track on the EP, is probably the most 'poppy', but it is a very good song nevertheless. There are jangle guitars, confident drumming, a great vibe and strong vocals to boot.
On 37, there is some guitar work that reminded me of Wishbone Ash's Argus (it was the guitar riffs that accompanied the vocals that did it). It features an exciting start with brash chords before entering into now familiar jangly guitar arpeggios. The song has a lot of energy, power chords, great vocals, and captivating guitar riffs, then, half way through, we get just vocal and guitar, which breaks up the song nicely. The track enters a simple but effective repeating guitar riff while the rest of the band enter into the vibe. The guitar solo at the end certainly puts the icing on the cake (it reminded me of Neil Young's work with Crazy Horse, but better!).

I thoroughly enjoyed this EP. It made a refreshing change from listening to my staple diet of symphonic prog! A very confident-sounding alternative rock band."


Alan Weston: 8 out of 10

DPRP.net



"De vorige uitgave van deze Friezen dateert alweer van het vorige decennium. In 2009 kwamen zij op de proppen met “Between Two”, de eerste en enige langspeler van Shady Lane. Daarvoor was er al een drietal ep’s uitgebracht. Misschien willen deze heren niet teveel muziek tegelijk op de wereld loslaten, want ook “37” is een ep en klokt net boven de drieëntwintig minuten.
Dat is best jammer, want de nummers op dit mini-album zijn alle vier prima van kwaliteit. In studioMON in Groningen is de muziek zo goed als live opgenomen. Ook nu komt de muziek nog het meest in de buurt van bands als King’s X, Tool en Riverside, hoewel net iets meer lichtvoetig dan laatstgenoemde twee bands. Ook hoor ik in sommige passages flarden van Pink Floyd en Porcupine Tree terug.
Ten opzichte van het vorige album is Hans Elmers als extra gitarist en achtergrondzanger tot vast bandlid gebombardeerd. Die extra gitaar zorgt ervoor dat de nummers lekker dichtgetimmerd zijn en dat de ep een lekker vol geluid heeft. Een mooi voorbeeld is het afsluitende titelnummer dat eindigt met een heerlijke gitaarsolo, terwijl een akoestische gitaar voor een fraaie begeleiding zorgt. Ook het uiterst sfeervolle The Bardo verdient hier een vermelding.
De twee laatstgenoemde nummers geven ook een verschil aan ten opzichte van het vorige album. Werden daar nog tien nummers in ruim een half uur geperst, hier zorgen die twee nummers alleen al voor ruim een kwartier luisterplezier. Dat smaakt naar meer! Echter, ook de twee kortere nummers zijn zeker de moeite waard.
De liefhebbers van de bands die ik als vergelijking heb genoemd, zullen absoluut geen buil vallen aan dit album. De muziek van Shady Lane herbergt genoeg kwaliteit om uit te zien naar een volgend album. Ik hoop dan wel dat dit album wat langer zal zijn. Ook zou het fijn zijn, als er iets minder tijd tussen de releases gaat zitten."


Ralph Uffing

Progwereld



"Shady Lane ist ein Projekt des Niederländers Remy Tjassing, der für alle Lieder, sowie für den Gesang und die Gitarre verantwortlich zeichnet. (Nicht zu verwechseln mit einem australischen Trio, das sich ebenso Shady Lane nennt).
Dabei lässt sich Tjassing von einem zweiten Gitarristen, einem Bassisten und einem Schlagzeuger begleiten. Es gab auch eine Zeit in der Geschichte von Shady Lane, als ein Keyboarder in der Besetzung war.
Nach diversen Demos, EP’s und einem Vollzeitwerk („Between Two“, 2009) erschien 2015 eine „37“ genannte 4-Track-EP.
Die Musik von Shady Lane ist wohl am zutreffendsten als in der musikalischen Gegenwart verwurzelter Artrock zu bezeichnen, dessen Stilmittel gleichermaßen von Alternative Rock, Progmetal, Artpop und Postrock stammen, mit denkbaren Einflüssen von Porcupine Tree, Steven Wilson, oder Tool.
Die Stücke vermitteln nachdenkliche und leicht melancholische Stimmungen, ohne ganz die temperamentvoll rockenden Passagen zu vernachlässigen. Genau dieses Aufeinandertreffen von Nachdenklichkeit und unterschwelliger Aggression macht für mich den Reiz der Kompositionen von Tjassing aus.
Auf „37“ versammeln Shady Lane vier hörenswerte Songs, die die Beachtung aller Freunde des modernen Artrock verdienen."


Siggy Zielinski

BabyBlaue Seiten




"Met 'Fragile', 'Out There' en '20 Years' heeft de band een paar meesterlijk sfeervolle nummers neer weten te zetten" MusicFromNL

"Shady Lane heeft met 'Between Two' een verrassend sterk eerste album geleverd. Op een eigen wijze wordt frisse en artistieke muziek gemaakt laverend tussen de hectiek van metal en de rust van de universele ballad zonder dit nu direct aan een referentie op te hangen" OJE Music

Reviewer About
Rockfreaks (December 2009) Between two
Progwereld (December 2009) Between two
Music Street Journal (December 2009) Between two
Progressive Area (December 2009) Between two
MusicFromNL (November 2009) Between two
OJE Music (October 2009) Between two